Odpowiednio wydzielone miejsce parkingowe, posiadające wystarczającą ilość wolnej przestrzeni, jest równie ważnym, co pozostałe, elementem projektowania domu. Jego zaplanowanie pozwala bowiem uniknąć późniejszych, niechcianych komplikacji. Bez wątpienia warto zastanowić się nad wyborem odpowiedniej bramy garażowej. Brama segmentowa, uchylna …? Którą z nich wybrać?
Standardowe bramy skrzydłowe
Jak wspomnieliśmy wcześniej, oprócz usytuowania oraz wielkości garażu, bardzo istotny jest też sam sposób jego otwierania. Jeszcze kiedyś nie pozostawiał on zbyt dużego wyboru – najczęściej stosowanym rodzajem bram były bowiem bramy skrzydłowe, podobne do ,,zwykłych” drzwi. Otwierane na zewnątrz, pojedyncze lub podwójne skrzydła, zajmowały bardzo dużo miejsca, a więc i utrudniały parkowanie…
Alternatywne rodzaje bram
Z czasem pojawiły się nowsze, rozsądniejsze rozwiązania, takie jak bramy uchylne, segmentowe czy rolowane. To właśnie dzięki nim nie musimy aż tak bardzo liczyć się z ilością dostępnego na podjeździe miejsca, a parkowanie zdaje się być łatwiejsze i zdecydowanie bardziej komfortowe. W niniejszym tekście wspomnimy pokrótce o dwóch rodzajach bram – uchylnych oraz segmentowych.
Bramy uchylne
Pierwszy z nich dedykowany jest szczególnie garażom tworzonym z myślą o jednym pojeździe. Dzieje się tak dlatego, że ich standardowa szerokość nie przekracza najczęściej trzech metrów. Bramy garażowe uchylne cechują się dość łatwą obsługą, a ich użytkowanie jest bezpieczne – ich ciężar równoważony jest poprzez sprężyny, tak więc schowanie ich pod sufitem nie stanowi problemu i nie wymaga użycia dużej siły.
Bramy uchylne dostępne są w wersji ocieplonej lub nieocieplonej. Do ocieplenia bram najczęściej wykorzystuje się piankę poliuretanową. Jeśli jednak mamy do czynienia z garażem wolno stojącym i nieogrzewanym, inwestowanie w bramę ocieploną nie będzie warte dodatkowej inwestycji.
Bramy segmentowe
Innym rodzajem są bramy segmentowe. Rozwiązanie to sprawdza się szczególnie tam, gdzie wyjazd z garażu oznacza wjazd bezpośrednio na ulicę. Bramy te nie wysuwają się poza garaż, a więc nie ograniczają one miejsca na podjeździe, a tym samym nie utrudniają w żaden sposób manewrowania samochodem. Składają się one z pojedynczych sekcji, które połączone są za pomocą zawiasów. W momencie przesuwania się skrzydła, segmenty przemieszczają się po prowadnicach, chowając wewnątrz garażu – pod sufitem albo wzdłuż ściany.
Brama uchylna czy segmentowa – którą wybrać?
Wybór pomiędzy tymi dwiema możliwościami jest dość prosty. Ogranicza nas bowiem przede wszystkim ilość miejsca, jaką dysponujemy. Jeśli mamy go pod dostatkiem – z powodzeniem zamontować możemy bramę uchylną. Jeżeli natomiast mamy go niewiele, odpowiednim rozwiązaniem będzie dla nas brama segmentowa, a jeszcze lepszym – rolowana, której montaż wymaga najmniejszej ilości miejsca.
W przypadku bramy rolowanej, jej pancerz zwijany jest na specjalny wał umieszczony nad otworem, dzięki czemu przestrzeń pod sufitem pozostaje wolna. Taka brama zapewnia więc nie tylko maksymalną ilość miejsca na parkowanie w samym garażu, ale i przed nim.